CEL
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności w zakresie:
- Profesjonalnego organizowania i prowadzenia zajęć z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka niepełnosprawnego i zagrożonego niepełnosprawnością,
- Opracowywania i realizowania indywidualnych programów zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i jego rodziny,
- Przeprowadzania wielospecjalistycznej diagnozy, terapii dziecka niepełnosprawnego i zagrożonego niepełnosprawnością
- Prowadzenia oceny efektywności podejmowanych działań, wyboru i dostosowania metod do potrzeb rozwojowych dziecka,
- Prowadzenia konsultacji i instruktażu dla rodziców,
- Dokumentowania działań realizowanych z dzieckiem i jego rodziną,
- Pracy w zespole ds. wczesnego wspomagania rozwoju, wspólnego planowania i organizowania wsparcia rozwojowego dziecka i jego rodziny.
UCZESTNICY
Studia są adresowane do magistrów psychologii, pedagogiki, fizjoterapii oraz logopedów pracujących lub planujących pracę w zespołach wczesnego wspomagania rozwoju małych dzieci.
KWALIFIKACJE
Studia mają charakter kwalifikacyjny i dają uprawnienia do pracy w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w następujących placówkach: ośrodkach wczesnego wspomagania, ośrodkach wczesnej interwencji, ośrodkach rehabilitacyjnych oraz placówkach edukacyjnych realizujących zadanie wczesnego wspomagania rozwoju.
PODSTAWA PRAWNA
Nazwa kierunku, plan, program i wymiar godzin spełniają wymogi zawarte:
- w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2012 poz. 131),
- w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2017 poz. 1575) oraz
- w Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. 2017 poz. 1635)
PROGRAM
Obejmuje m.in. następujące zagadnienia:
- organizacja zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – podstawy prawne, procedury, standardy
- diagnoza i wspomaganie rozwoju poznawczego dziecka
- diagnoza i wspomaganie rozwoju społeczno – komunikacyjnego dziecka
- diagnoza i wspomaganie rozwoju sprawności motorycznej i manualnej dziecka
- diagnoza pediatryczna małego dziecka w okresie wczesnodziecięcym
- diagnoza neurologiczna dziecka niepełnosprawnego i zagrożonego niepełnosprawnością
- diagnoza fizjoterapeutyczna dziecka z deficytami
- wprowadzenie do SI: neurobiologiczne podstawy integracji sensorycznej, teoria Integracji Sensorycznej
- metoda werbo -tonalna – zastosowanie w rozwoju poznawczym i mowy
- wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się
- rozwój i zaburzenia mowy w upośledzeniu umysłowym
- diagnoza i terapia zaburzeń przetwarzania słuchowego
- trening umiejętności społecznych
- praca z trudnymi zachowaniami
- diagnoza i terapia dziecka z wadą słuchu
- diagnoza i terapia dziecka z wadą wzroku
- diagnoza i terapia dziecka z niepełnosprawnością intelektualną
- diagnoza i terapia dziecka z całościowymi zaburzeniami rozwoju (autyzm)
- diagnoza i terapia dziecka z zaburzeniami w rozwoju mowy i języka (SLI a afazja/dysfazja rozwojowa i dziecięca afazja nabyta)
- diagnoza i terapia dziecka niepełnosprawnego ruchowo
- prowadzenie konsultacji i instruktażu dla rodziców dzieci niepełnosprawnych i zagrożonych niepełnosprawnością
- praca w zespole ds. wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, wspólne planowanie i organizowanie wsparcia rozwojowego dziecka i jego rodziny
- dokumentowanie działań realizowanych z dzieckiem i jego rodziną
- konstruowanie programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
Zajęcia dydaktyczne realizowane będą w formie wykładów, warsztatów, ćwiczeń.
CZAS TRWANIA:
Liczba semestrów: 2 semestry
Liczba godzin dydaktycznych: 275 godzin
Liczba godzin praktyk 120 godzin (student zalicza indywidualnie w wybranych placówkach: miejsce odbywania praktyki: ośrodek wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, ośrodek wczesnej interwencji przedszkole: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi oraz masowe, szkoła: specjalna, integracyjna, z oddziałami integracyjnymi oraz masowe, poradnia psychologiczno-pedagogiczna oraz specjalistyczna, ośrodek szkolno-wychowawczy oraz ośrodek rehabilitacyjny, instytucje niepubliczne takie jak: ośrodki, poradnie, fundacje, stowarzyszenia i inne prowadzące WWRD).
Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele, maksymalnie dwa razy w miesiącu.
OPŁATY ZA STUDIA:
- opłata za wpisowe: 100
- opłata rekrutacyjna: 50
- opłata za studia za rok z góry: 5300 zł (1×5300)
- opłata za studia semestralna: 2750 zł (2×2750)
- opłata za studia ratalna: 590 zł (10×590)
DLA ABSOLWENTÓW WSR 10% ZNIŻKI ORAZ BEZ WPISOWEGO
WARUNKI ZALICZENIA
- minimum 80% obecności na zajęciach,
- uzyskanie zaliczeń poszczególnych zajęć zgodnie z kryteriami przekazanymi przez prowadzących zajęcia,
- pozytywnie oceniona praktyka
- przygotowanie i obrona indywidualnego programu terapeutycznego
Absolwenci uzyskują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka z Niepełnosprawnością, szkolenie z podstaw Integracji Sensorycznej, zaświadczenie uczestnictwa w szkoleniu z Treningu Umiejętności Społecznych oraz certyfikat ukończenia kursu pediatrycznego z zakresu pierwszej pomocy.
WYKŁADOWCY:
Kadrę wykładowców na studiach podyplomowych stanowią pracownicy naukowo-dydaktyczni Uczelni oraz zespół ekspertów, praktyków z wieloletnim doświadczeniem. Zajęcia realizowane będą przez wysokiej klasy specjalistów z zakresu medycyny, psychologii, pedagogiki specjalnej, logopedii oraz rehabilitacji zajmujących się kompleksową opieką na dzieckiem w wieku 0 - 8 r.ż. Zakłada się, że będzie dużo zajęć praktycznych (obserwacja bezpośrednia, analiza materiału filmowego, opracowywanie scenariuszy zajęć, wykonywanie pomocy, zabawek). W realizacji programu studiów współpracujemy z ośrodkami mającymi wieloletnie doświadczenie w zakresie wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju, poradniami psychologiczno – pedagogicznymi oraz fundacjami i stowarzyszeniami pracującymi na rzecz dzieci z niepełnosprawnością.
Dorota Maria Maliszewska – psycholog, socjoterapeuta, absolwentka Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, ukończyła studia podyplomowe z zakresu stosowanej analizy zachowania, przygotowania pedagogicznego, socjoterapii oraz szkolenia z pracy metodą EEG Biofeedback. Pracowała, jako psycholog w Hospicjum „Dom Opatrzności Bożej” w Białymstoku. Obecnie pracownik dydaktyczny Wyższej Szkoły Rehabilitacji w Warszawie, prowadzi zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w NZOZ AXON w Białymstoku. Od ponad 12 lat związana jest z publiczną oświatą, pracując w szkole integracyjnej. Prowadzi zajęcia z dziećmi z niepełnosprawnością i ich rodzicami. Ma doświadczenie w pracy zarówno z małymi dziećmi, jak i nastolatkami, w terapii indywidualnej oraz grupowej. Jest autorką programu socjoterapeutycznego „Poznaj siebie” dla dzieci z zaburzeniami zachowania. W 2014 roku nagrodzona przez Burmistrz miasta Sokółka za osiągnięcia w pracy dydaktycznej i wychowawczej z dziećmi.
Anna Jaźwińska-Chren - mgr kulturoznawstwa, neurologopeda. Ukończyła studia magisterskie na kierunku Kulturoznawstw/Wiedza o kulturze w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, Pomagisterskie Studium Logopedyczne na Uniwersytecie Warszawskim, studia podyplomowe na specjalizacji Neurologopedia na UMCS w Lublinie, studia podyplomowe Stosowana analiza zachowania: przygotowanie do pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju i zachowania w SWPS w Warszawie. Doświadczenie zawodowe zbierała pracując w placówkach służby zdrowia i oświatowych (m.in. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Axon w Białymstoku, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Mentor w Białymstoku, Niepubliczne Przedszkole Terapeutyczne „Przyjazny Domek” w Białymstoku, Dziecięcy Szpital Kliniczny im. L. Zamenhofa w Białymstoku, Szkoła Podstawowa Nr 1 w Łapach). W chwili obecnej pracuje w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Łapach oraz prowadzi prywatny Gabinet Neurologopedyczny „Daję Słowo”.
Marta Szutko – Biernacka – ukończyła studia z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, doradztwa zawodowego. Ukończyła liczne szkolenia i kursy z zakresu diagnozy i wspomagania dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, psychoprofilaktyki. Posiada kwalifikacje z zakresu Zarządzania Oświatą oraz Coachingu. Dodatkową wiedzę nabywała również w Polskim Centrum Mediacji. Posiada wieloletnie doświadczenie w poradnictwie rodzinnym – jako pracownik poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz w pracy na rzecz dzieci i młodzieży – jako pedagog i doradca zawodowy – w szkole podstawowej, gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej. Na co dzień zajmuje się diagnozą i terapią dzieci i młodzieży z zaburzeniami i deficytami rozwojowymi. Prowadzi liczne warsztaty, szkolenia i prelekcje dla nauczycieli, rodziców i uczniów, dotyczące m.in. pracy z dzieckiem z zaburzeniami rozwojowymi, alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się, organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, przemocy rówieśniczej i domowej, profilaktyki zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, ich rozwoju psychoseksualnego, poradnictwa zawodowego. W ramach wczesnego wspomagania prowadziła zajęcia z dziećmi, konsultacje i porady.
Sylwia Tołczyk – magister psychologii i pedagogiki, tyflopedagog. Ukończyła studia podyplomowe
z zakresu wczesnej interwencji. Od 2012 roku pracuje w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych im. Róży Czackiej w Laskach, przede wszystkim z dziećmi w wieku 0-6 oraz prowadzę warsztaty dla studentów Wydziału Psychologii UW dotyczące wspierania osób z dysfunkcją wzroku; od 2014 jest pracownikiem publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Bierze udział w projekcie adaptacji polskiej wersji PEP-3, uczestniczyła w projekcie adaptacji ADOS-2 i ADI-R.
Joanna Bieńkowska – surdologopeda, logopeda wczesnej interwencji, absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego. Pracuje w Specjalistycznym Ośrodku dla Dzieci i Młodzieży z Wadą Słuchu PZG w Gdańsku oraz prowadzi zajęcia w ramach wczesnego wspomagania rozwoju w gdańskim Przedszkolu. Swoje zainteresowania skupia wokół pracy z dziećmi wadą słuchu, rozszczepem podniebienia oraz zaburzeniami językowymi. Jest autorką artykułu w czasopiśmie „Forum logopedy” pt. „Terapia logopedyczna dziecka z rozszczepem podniebienia i niedosłuchem”. Jej pasją są podróże i muzyka.
Monika Słowińska - psycholog, doktorantka Wydziału Psychologii UW. Ukończyła także podyplomowe studia ,,Stosowana Analiza Zachowania” na SWPS Warszawa. Brała udział w projektach naukowych dotyczących wczesnego wspierania rozwoju dzieci z ryzykiem wystąpienia zaburzeń rozwojowych. Szkoliła się z zakresu diagnozy (m.in. ADOS-2) oraz terapii osób z ASD. Pracuje terapeutycznie z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz ich rodzicami.
Ewa Włostowska - mgr fizjoterapii, absolwent UMK w Toruniu Collegium Medicum w Bydgoszczy, praca dotychczasowa Centrum Rehabilitacji i Lecznictwa Attis w Warszawie w ramach wczesnej interwencji Centrum Opieki nad Rodzina Attis, Bell Med przychodnia lekarska fizjoterapeuta dziecięcy, w ramach współpracy w zespole WWRD jako fizjoterapeuta w prywatnym przedszkolu integracyjnym Czarodziejski Dworek w Warszawie oraz jako konsultant i fizjoterapeuta w Prywatnym Żłobku Sensoludki w Warszawie, kierownik studiów podyplomowych Rehabilitacja Dzieci i Niemowląt WSR i wykładowca akademicki, doktorant na Akademii Pedagogicznej w Krakowie.
Ewa Włostowska – mgr fizjoterapii, absolwent UMK w Toruniu Collegium Medicum w Bydgoszczy, praca dotychczasowa Centrum Rehabilitacji i Lecznictwa Attis w Warszawie w ramach wczesnej interwencji Centrum Opieki nad Rodzina Attis, Bell Med przychodnia lekarska fizjoterapeuta dziecięcy, w ramach współpracy w zespole WWRD jako fizjoterapeuta w prywatnym przedszkolu integracyjnym Czarodziejski Dworek w Warszawie oraz jako konsultant i fizjoterapeuta w Prywatnym Żłobku Sensoludki w Warszawie, kierownik studiów podyplomowych Rehabilitacja Dzieci i Niemowląt WSR i wykładowca akademicki, doktorant na Akademii Pedagogicznej w Krakowie.
Magdalena Okrzasa – terapeuta integracji sensorycznej, absolwentka wydziału psychologii UW, członek fundacji na rzecz rodzin i dzieci z autyzmem i innymi dysfunkcjami OKNO.
Kierownik merytoryczny:
mgr Dorota Maria Maliszewska
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
ZASADY NABORU:
Studenci przyjmowani są według kolejności zgłoszeń
WARUNKI PRZYJĘCIA:
Warunkiem koniecznym do zapisania się na Uczelnię jest rejestracja online
Złożenie wymaganych dokumentów w ciągu 14 dni od momentu zalogowania się
WYMAGANE DOKUMENTY:
- Karta ewidencyjna drukowana po zakończeniu rekrutacji online
- Podanie
- Kopia dyplomu ukończenia studiów wyższych (oryginał nie jest przyjmowany, wymagany tylko do wglądu),
- Kopia suplementu do dyplomu (dla dyplomów wydanych po 1 stycznia 2005r., oryginał nie przyjmowany, wymagany tylko do wglądu),
- W przypadku kierunków, na których wymagane jest przygotowanie pedagogiczne prosimy o dostarczenie dokumentu potwierdzającego nabycie tych kwalifikacji.
- Kserokopia dowodu wniesienia wpisowego oraz opłaty rekrutacyjnej
- Kserokopia dowodu osobistego
- Deklaracja płatności
- Dwa egzemplarze umowy o warunkach płatności
LICZBA MIEJSC: 30
W przypadku zebrania się grupy poniżej 15 osób studia mogą zostać odwołane ( opłata rekrutacyjna i wpisowe podlegają zwrotowi ) lub koszty studiów mogą ulec podwyższeniu po wcześniejszej konsultacji telefonicznej z każdym kandydatem.