Czas trwania: 8 godzin
Program szkolenia:
Cel główny:
Celem szkolenia jest uwrażliwienie pracowników Uczelni na indywidualne potrzeby wynikające z rodzaju niepełnosprawności oraz rozwój umiejętności komunikacji, reagowania w różnych sytuacjach w kontakcie ze studentem z niepełnosprawnością.
Cele szczegółowe:
- Uświadomienie różnic w potrzebach wsparcia studenta wynikających z jego niepełnosprawności.
- Przełamanie obaw oraz mentalnych trudności w bezpośrednim kontakcie z osobą niepełnosprawną
- Kreowanie prawidłowej postawy pracownika wobec klienta z niepełnosprawnością
- Poznanie różnych rodzajów niepełnosprawności oraz potrzeb studentów z nich wynikających
- Metody i sposoby nawiązywania kontaktu i obsługi studentów z różnymi rodzajami niepełnosprawności
- Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych w kontaktach ze studentem z niepełnosprawnością
- Zapoznanie się z zasadami tworzenia materiałów dydaktycznych i pomocy tyfloinformatycznych dla osób z dysfunkcja wzroku
- Definicja i rodzaje niepełnosprawności
- Definicja osoby ze szczególnymi potrzebami, osoby z ograniczonymi możliwościami poruszania się
- Omówienie różnych typów niepełnosprawności oraz ograniczeń nie będących wynikiem niepełnosprawności
- Osoby niewidome i słabowidzące
- Kryteria uszkodzeń wzroku i ich funkcjonalne następstwa
- Tyflopsychologia – poznanie perspektywy osób z uszkodzonym wzrokiem
- Komunikacja niewerbalna
- Savoir-vivre
- Osoby głuche i słabosłyszące
- Kryteria uszkodzeń słuchu i ich funkcjonalne następstwa
- Perspektywa codziennego funkcjonowania osób z uszkodzonym słuchem
- Skuteczna komunikacja z osobą z uszkodzonym słuchem
- Savoir-vivre w kontaktach z osobami głuchymi i słabosłyszacymi
- Osoby z niepełnosprawnością ruchową
- Rodzaje niepełnosprawności ruchowej i ich funkcjonalne następstwa
- Porażenie mózgowe – omówienie problemu wielorakiej niepełnosprawności
- Savoir-vivre i skuteczna komunikacja z osobami dotkniętymi niepełnosprawnością ruchową
- Autyzm
- Definicja – spektrum zaburzeń
- Odmienne doświadczania świata przez osoby dotknięte autyzmem
- Savoir-vivre
- Depresja
- Statystyki depresji
- Depresja- choroba śmiertelna
- Objawy depresji
- Model biopsychospołeczny depresji
- Savoir-vivre – co mówić, a czego nie mówić osobie chorej na depresję.
- Wsparcie technologiczne dla osób niewidomych i słabowidzących
- Zapotrzebowanie na sprzęt tyfloinformatyczny
- Rozwiązania programowe
- Rozwiązania sprzętowe
- Formy wsparcia pozatechnologicznego
Umiejętności i kompetencje zdobywane podczas kursu:
uczestnik potrafi:
- stosować właściwą postawę wobec osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności
- wyznaczać granice własne i respektować innych
uczestnik jest gotów do:
- zastosowania pozyskanej wiedzy i umiejętności w środowisku pracy